Egy kis csoki mindig jókedvre derít! Vagy mégsem?
„Egy kis darab csoki mindig jókedvre derít!“ Ismerős ez a mondat? Netán Ön is tapasztalta már, hogy ha nagyon padlón van, akkor egy kis nasi segít összeszedni magát? Egy kutatócsoport most érdekes adatokkal állt elő a csokoládé és a depresszió kapcsolatáról.
A néphit szerint a csokoládé, a hangulatjavítókhoz hasonlóan, fokozza az agyban a szerotonin- és endorfintermelést. Ha ezeknek az anyagoknak a mennyisége megnő, akkor sokkal kiegyensúlyozottabbnak, boldogabbnak érezzük magunkat. Ezen elképzelést vette alapul egy amerikai kutatócsoport, amikor megnézte, hogy mennyi csokoládét esznek a hangulatzavarban szenvedők?
Beatrice Golomb, a Kaliforniai Egyetem kutatója azt vizsgálta, hogy tényleg több csokoládét fogyasztanak-e azok, akik hangulatzavarban szenvednek? Több, mint 900 ember étkezési szokásait vizsgálta heteken keresztül és arra jutott, hogy az enyhe, vagy közepes depresszióban szenvedők másfélszer annyi csokoládét esznek, mint egészséges társaik.
Ha bárkit megkérdeznénk, hogy szerinte a nők vagy a férfiak esznek több csokoládét, szerintem mindenki a nőket nevezné meg. A vizsgálatok azonban kiderítették, hogy a férfiak legalább annyira kívánják a csokit, ha lehangoltak, mint a nők.
A lehangoltság és a csokoládéfogyasztás összefüggései nem teljesen világosak, mivel a kutatók azt tapasztalták, hogy noha a vizsgált alanyok több csokoládét esznek, de ezzel egyidőben nem fogyasztanak több koffeint, szénhidrátot vagy zsírt. Vagyis nem azért nassolnak többet, mert megnőne a szervezetük tápanyagok iránti igénye. Na de akkor miért?
Feltételezik, hogy a jelenség hátterében az áll, hogy a szappanoperák és a magazinok ontják magukból azt a klisét, hogy a lehangolt ember bánatában eszik, nassol, tömi a sütiket. Az emberek ezt látják és ők maguk is így kezdenek viselkedni, ha valami rossz történik velük.
Egy másik elképzelés azt mondja, hogy a csokoládéfogyasztás után gyorsan emelkedik a vércukorszint, amitől tényleg úgy érezhetjük magunkat, mintha energikusabbak, boldogabbak lennénk. Ez azonban csak átmeneti érzés, mivel a cukor lebontásával az energiaszintünk is visszatér az eredeti állapotába. Ha folyamatosan magas szinten szeretnénk tartani a vércukrunkat, akkor folyamatosan enni kell, ami viszont hízáshoz vezet. Az állandó evés miatt megjelenő felesleges zsírpárnák rontanak a kedélyállapotunkon és ezzel már be is zárult az ördögi kör.
Sok beszédnek sok az alja! A csokoládéfogyasztás nem javít a hangulatunkon, de legalább jól esik!
Forrás: Natalie Rose; Sabrina Koperski; Beatrice A. Golomb. Mood Food: Chocolate and Depressive Symptoms in a Cross-sectional Analysis. Arch Intern Med, 2010; 170 (8): 699-703
További ajánlott olvasnivaló:
Mutasd magad, megmondom depressziós vagy-e!
Tudatos táplálkozással az őszi depresszió ellen
Videójátékkal a stressz ellen?
