A Ginkgo Biloba, a B12-vitamin vagy a folsav megállítja a szellemi hanyatlást?

2010.Sep.22.

Amikor valaki észreveszi magán, hogy feledékennyé vált, akkor mindent megtenne azért, hogy visszanyerje régi emlékezőképességét. Nézi a hírdetéseket, reklámokat, meghallgatja mások tanácsait és kipróbál mindent, amit mondanak neki. Nézzük meg, hogy a 3 leggyakrabban hallott „csodaszer“ valóban hatékonyan javítja-e a memóriát!


Ginkgo Biloba

A ginkgo egy páfrányfenyő faj, melynek a leveleiből vonják ki a hatóanyagokat. Nagy mennyiségben találhatóak benne flavonoidok, melyek nagyon jó értágító hatásúak. Ennek megfelelően tágítják az egyi ereket is, így növelik a vérátáramlást. A több vér, több oxigént szállít az idegsejtekhez, így a mentális képességek is javulnak.


Mivel a flavonoidok elsősorban az erekre fejtik ki hatásukat, ezért az ér eredetű (vascularis) demenciákban lehet jótékony hatásuk. Ugyanakkor az Alzheimer-kórban szenvedők nem fognak jelentős változást tapasztalni, ha elkezdik szedni a Ginko Biloba kivonatot.


Csupán egy érdekesség, hogy a medicinában élen járó Mayo Klinika honlapján hatástalannak vélik a ginkgot a demenciák kezelésében. A szakértő szerint csak eleinte sikerült kiscsoportos vizsgálatokban bizonyítani a hatékonyságot, de a későbbiekben, amikor sok emberre terjedt ki a vizsgálat, akkor sem a feledékenység javulását, sem a lassabb hanyatlást nem sikerült alátámasztani.


B12-vitamin és Folsav

A folsavat leginkább a terhesség kapcsán szoktuk emlegetni, mivel ott megvédi a magzatot a nyitott gerinc kialakulásától. A B12-vitamin hiánya pedig vérszegénységet okoz, így ennek kapcsán merül fel sokszor a neve. Ezen túl gyakran hallunk róluk a demencia kezelése, megelőzése kapcsán is, azonban ennél a betegségnel már nem egyértelmű a hatásosságuk.


Annyi bizonyos, hogy a fenti vitaminok hiánytünetei leggyakrabban időseknél alakulnak ki, mivel ők gyakran szegényesen táplálkoznak és a szervezetük sem képes már olyan mennyiségben felvenni ezeket az anyagokat a táplálékból, mint ahogy arra szükség lenne.  A B12 és folsavhiány jellegzetes tünete a feledékenység, fáradékonyság, koncentrációzavar, mely nagyon hasonlít a szellemi leépülés tüneteire.


Kutatók azt találták, hogy ha olyan szellemileg hanyatló emberek kapnak folsavat, akiknek a vérében a normálisnál alacsonyabb mennyiségben tudták kimutatni a vitamint, akkor tényleg javultak a beteg tünetei. Azonban ha olyan embereknek adták, akiknek nem volt már eleve vitaminhiányuk, akkor semmiféle javulást nem tapasztaltak.


Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy mindig lesz olyan, akinek használ a folsav vagy a  B12, és olyan is, akinek nem. Érdemes kipróbálni, mert a hiányukból adódó feledékenységet, koncentrációzavart megszüntetik, de ennél több nem várható tőlük.


A legjobb azonban megelőzni a vitaminhiányt megfelelő táplálkozással. B12 nagy mennyiségben van a teljes kiörlésű gabonákban, húsban, halban, a tejben és a tojásban. Folsavat pedig a hüvelyesekben, spenótban, sóskában, csirkemájban és az élesztőben lehet megtalálni leginkább. A helyes táplálkozás segít megelőzni a bajt, figyeljünk arra, hogy mit eszünk!


További ajánlott olvasnivaló:

Szellemileg hanyatló embereken sokat segít a napi rutin

Memóriafejlesztő feladatok
Nagyi csak öregszik vagy ez lenne az Alzheimer?

Nincs hozzászólás eddig | Mondja el a véleményét!

Szóljon hozzá!

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>